onsdag 7 september 2011

Tillväxtultraljud idag

Idag var vi på tillväxtultraljud till sjukhuset. Läkaren var en "gammal" bekant från ivf-tiden så det kändes trevligt att se ett känt ansikte.

Först fick jag lämna urinprov och återigen så fanns det protein. Vikten ligger nu på exakt + 10kg. Blodtrycket var bra, men mycket högre än vad det brukar vara. Sen fick jag ligga med såndär dosor på magen och lyssna på Pingvinen i ungefär 10 minuter.

Efter det var det dags för ultraljudet och ja, man såg ju inte så mycket av bebisen. Lite näsa, lite mun och ryggrad. Resten så var lite suddigt och det fanns bara en skärm så jag var tvungen att ligga lite på sidan för att se något överhuvudtaget. Läkaren mätte bebisen till 3 kg och fostervatten, blodflöde osv såg allt bra ut. Skall tillbaka den 19.9 för att kolla samma saker och då kan läkaren avgöra om bebisen växt som den skall. Hon tyckte att babyn rörde på sig fint och att magens storlek var helt ok.

Så nu är det bara att vänta till den nittonde på nästa ultraljud. Har idag packat bb-väskan och bäddat i spjälsängen. Vikt ihop babykläder och satt dom i skåpet.

Vissa stunder blir jag helt nervös, hur skall jag klara av att föda? Andra är helt ok och jag tänker att det är så länge kvar. Vet inte om jag skall läsa mer förlossningshistorier eller låta bli. Tror att jag skall läsa Att möta förlossningssmärtan en gång till och skriva upp lite nyttiga meningar som jag kan stirra på under förlossningen sen  ;)

Nu skall jag äta lite bullar och dricka kall mjölk, det får man väl om man bara gått upp 10 kg =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar