måndag 29 mars 2010

Dra undan mattan bara

Var på ultra idag för att se att allt är ok för att börja IVF. Jepp slemhinnan såg bra ut och inga cystor, livmodern bakåtlutad (som vanligt, det är bara en läkare som påpekar detta varje gång).

Men sen, spermieprovet! Jo det har kommit fram och det var superdåligt. Så nu har vi gått från normala spermier till alldeles usla med tre olika diagnoser istället för en. Vad har liksom hänt? Läkaren sa att det kan hända att det blir ICSI istället för IVF nu eftersom kvaliteten var så ändrad.
Så nu hör vi till den där tredjedelen var barnlösheten beror på båda. På ett sätt så känner jag mig nu inte längre som "boven" i detta drama, men detta gör ju att det blir ännu svårare med allting.

Och detta var inte allt. Jag fick vänta i en timme på att få komma in. Sen tog det jättelänge inne och sen skulle jag fort köra tillbaka till jobbet. Vilket gjorde att jag var 45 min över det jag skulle. På mitt jobb gör man tillbaka varenda minut man är borta, så ni kan ju bara tänka er hur förbannad och sur och ledsen jag var på jobbet resten av dagen. Nästa gång tar jag ledigt utan lön istället.

Just nu känns det som om detta aldrig kommer att lyckas!

6 kommentarer:

  1. Eikä! Missä ajassa tulos on noin kovasti huonontunut?

    SvaraRadera
  2. Siis ihan vuodessa-puolitoista vuodessa. En oikein ymmärrä, tarttee vissiin kysyä lääkäriltä muutaman viikon päästä. En ymmärrä miten noin nopeasti voi muuttua. Ja onko mitään tehtävissä?

    SvaraRadera
  3. Tack för din fina kommentar! =) Det KÄNNS i alla fall bra det här och jag hoppas att alla bra känslor i magen ska hjälpa pyret (eller pyrena) att stanna.

    Massor med kramar och glad påsk!

    SvaraRadera
  4. Och du, förresten, det är klart att det kommer att lyckas!!! Nån gång SKA det gå. Och ICSI tror jag stenhårt på. Då väljer man ju ut de allra bästa simmarna ;) ;)

    SvaraRadera
  5. Ge inte upp! Massor av par har blivit hjälpta av icsi. Kom ihåg bara att första ivf-/icsi-försöket ofta fungerar som "testomgång" för att hitta rätt nivå för hormonerna o.s.v. (men många lyckas förstås ändå) så känn inte att loppet är kört om allt går åt fanders då. Även bakslag som detta med din mans spermier kan på ett sätt vara en framgång eftersom varje svar gör att läkarna lättare kan hitta rätt sätt att hjälpa just er.
    Håller tummen!

    SvaraRadera