lördag 6 februari 2010

Livsglädje

Jag saknar livsglädjen. Jag verkligen saknar livsglädjen som jag någon gång har haft. Att vara ärligt lycklig för andras skull. Att ha roligt med sina vänner. Att inte alltid behöva må dåligt pga barnlösheten. Att ha roligt på fester. Kunna säga grattis åt någon som är gravid och inte vilja mörda personen inombords.
Jag kommer inte ihåg när jag senast skrattat så där galet som man kan göra. Att man bara skrattar och sen inte längre kommer ihåg varför man skrattar. Jag kommer ärligt inte ihåg när jag gjort det.

Och det där jäkla facebook som jag är så jäkla beroende av är en verklig negativ källa för allt detta. Vissa är så positiva till allt att jag bara vill spy. Och så många har just fått barn. Gamla pojkvänner, studiekompisar, kompisar från lågstadietiden... "Alla" utom jag. Alla springer iväg på en massa fester och tjejkvällar och har sååå superkul och roligt och härligt. Och jag känner bara att jag vill skriva negativa saker och det slutar med att jag inte skriver något alls.

Jag vill också ha roligt på tjejkvällar. Men liksom, med vem skall jag ha mina tjejkvällar? För det första är 50% av mina nära vänner män. De tjejer som är mina vänner är i så olika livssituationer att jag känner att jag bara glider längre ifrån dem hela tiden. De är inte det minsta sugna på barn. De har helt andra intressen än vad jag har. Men vi har hållit ihop så länge och utan de, vem har jag då kvar? Jag har mycket "ytliga" vänner, jag har alltid haft en stor bekantskapskrets men just nu känner jag mig väldigt ensam.

I och med denna saknad av livsglädje så har jag märkt att jag inte är en så "trevlig" kompis längre. Det positiva saknas, jag känner mig på helspänn och har svårt att slappna av. Samma gäller då jag spenderar tid med mina släktingar. Jag känner mig inte som mig själv. Det är skrämmande. Vad hände med den positiva, roliga, halvgalne Mikaela? Vart försvann hon?

Känner ni att ni tar avstånd från folk och har "tappat" gnistan? Eller är jag ensam?

6 kommentarer:

  1. Oj Mikaela, jag känner verkligen igen mig! Precis så där har jag känt och känner fortfarande så ibland. Allting blir helt enkelt så jävla svårt, man är spänd, nervös och konstig - inte sitt gamla jag helt enkelt. Ledsenheten tar över, man är orolig och splittrad hela tiden.
    Jag förstår hur du känner.
    Stor kram

    SvaraRadera
  2. Oj Oj... här har du allt en till som tappat livsglädjen :(
    Det va som värst innan vi börjat med behandlingen, för då såg jag verkligen inget ljus! Nu är det inte direkt mycket bättre men nu vet man ju att man gör allt man kan i alla fall. Vågar inte ens gissa hur jag kommer må vid ett eventuellt misslyckande ivf... usch
    Jag lägger allt mitt sista hopp på det här försöket !!!!
    Kram M
    http://ledsenihemlighet.blogg.se

    SvaraRadera
  3. Tack för stödet tjejer. Man kunde aldrig tro att man skulle drabbas av en sån här "sorg" som är med en hela dagarna i ända.
    Ibland vill jag så gärna göra något kul och träffa en massa vänner. Men som t.ex. idag så sitter jag ensam hemma och har städat lite och gjort kort för sommarens kommande bröllop. Hallooo liksom, på en lördag!
    Har ju fått en del gjort men ändå känns det som en 29-åring borde göra något annat än sitta och tycka synd om sig själv.

    Hoppas att nästa vecka blir en bättre! För oss alla!

    SvaraRadera
  4. Jag känner precis som du! Var är jag när hela livet bara rusar ifrån mig? jo, ledsen och väntar på lilla Livet...
    Kram från mig

    SvaraRadera
  5. Du det är lätt att bli avis och bitter när man är i vår situatiun. Men att vräka ur sig allt på bloggen fungerar bra, iallafall för mig. jag känner att illskan, sorgen, avundsjukan... rinner av mig när jag skriver av mig.

    Känner igen mig såväl. Alla andra får både ett, två och tre barn. Frmför allt som som sagt att dom inte ska skaffa barn.

    Jag omringas av tvillingfödslar i år. Asjobbigt.

    Kram Ninna

    SvaraRadera