lördag 28 augusti 2010

Ruvare

Då är man ruvare igen. Pindagarna, de långa och jobbiga pindagarna är framför mig.

Åkte iväg till kliniken och kom fram i god tid. Eftersom ett annat par inte kommit än så tog hon mig först. Förklarade som det var, de två första embryona hade fått urusla poäng. Inte överflyttbara. Jaha, det här börjar ju bra tänkte jag. De tog två till med superbra poäng, 7/8 och 8/8. Dessa två skulle överföras. Perfekt! Sen säger hon: men nu är det så...att även de två urusla har fortsatt att dela på sig. De skulle typ kasta bort dem och så märkte de att de fortsatte att dela på sig normalt iaf. Så nu skall dessa "odlas" vidare och de blir kanske nerfrysta igen. Trodde inte man kunde göra det, att man fryser ner igen, men tydligen kan man det.

Anyway, upp på bordet och fram med magen och ultraljud. Som pågick i ca 15 min. Min livmoder är bakåtlutad och det är alltid svårt att "hitta" den. Sen fick vi avbryta och jag fick gå och dricka vatten (7 glas!!!) Medan jag satt och drack och väntade på att bli kissnödig så skötte min läkare en FET och en insemination. Sen var det min tur igen.

Nu gick det lite bättre men tog ändå länge att hitta det rätta stället. Sen då det är hittat så lägger de ju in den där grejen som håller slidan öppen. Efter det så var de tvungna att hitta det rätta stället igen. Men sen hittades det och de fick överflyttat båda och åtminståne en av dem hade redan blivit blastocyst så det var ju roligt att veta.

Så nu är det bara att vänta då igen. Är positiv eftersom de klarade upptiningen så bra, fick bra poäng och hade kommit till blastocyst stadiet.

Så nu skall jag föröka hålla en positiv stämning. De närmaste dagarna efter insättningen brukar gå lätt men sen den sista veckan är ren tortyr!!!

9 kommentarer:

  1. Vad roligt att du är ruvare igen och att de två såg så bra ut. Intressant att man kan frysa ner igen, låter ju jättebra om det skulle funka. Kommer att hålla tummarna för dig nu (som om jag inte gjort det hela tiden :-)). Stor kram!

    SvaraRadera
  2. Tack för tummarna! Verkligen intressant det där med att frysa ner igen. Har aldrig hört om det tidigare. Kramar!!!

    SvaraRadera
  3. Gud vad spännande! Håller alla tummar som går för att ruvningen går vägen...!!! Kramar

    SvaraRadera
  4. Hoppas det tar sig den här gången . Håller alla tummar jag har!

    SvaraRadera
  5. Toivon teille parasta mahdollista lopputulosta!

    SvaraRadera
  6. Grattis! Vad spännande att vi båda är ruvare nu. Jag håller mina tummar. Hur kommer det sig att ni fick två insatta?

    SvaraRadera
  7. Fialisa: Vi fick två insatta för att vi ville det. Läkaren tyckte att det var ok. Har fått tillbka två stycken nu två gånger. Så nu är det bara att hålla tummarna för oss alla!

    SvaraRadera
  8. Hoppas det går fint.. Läste dina inlägg om din syster, förstår att det känns fruktansvärt jobbigt. Jag förstår dig och din man som inte vill fira jul med tjocka släkten, som kommer vara överexalterade. Res bort. När min syster fick sina barn då var jag itne redo och tyckte bara det var roligt, men senare så hade jag enormt svårt att umgås med gravida vänner. Det är itne mänskligt att kräva det heller. Stort, stort lycka till!

    SvaraRadera