söndag 8 mars 2009

Inget positivt här inte

Har haft en så där halvt dålig dag. Mensvärk på vänster sida så det börjar väl när som helst. Har försökt att göra någonting vettigt, men det enda jag gör är att läsa om barnlöshet och måla upp ännu svartare moln på min redan dystra himmel. Vi har försökt nu i 16 månader. Vi har varit på spolning av äggledarna, vi har gett spermaprov och jag äter medicin mot prolaktinet.

Ledarna är öppna, sperman är bra och prolaktinet var bara aningen förhöjt. Det som jag oroar mig över är mina mellanblödningar som trots primolut inte blir bättre. Så här var det senast jag åt dessa också, det blir inte bättre fast jag äter medicin. Enligt tester så har jag ägglossning vilket betyder att det inte är något "fel" där heller.

Oförklarligt barnlös. 16 månader är väl inte ens länge, det vet jag. Men det känns som en evighet. Speciellt nu då min tid till gyn.poli. blivit uppskjuten med två månader. Egentligen så har jag ju nu två månader på mig att försöka få detta att lyckas. Men vad gör man då man tappat hoppet om att det skall lyckas på naturlig väg? Tankarna går mot -Det lyckas ju ändå inte! Lättast skulle vara om jag hade en orsak: du blir inte med barn därför att du har endometrios eller du blir inte med barn för du har whatever. Då skulle jag åtminståne veta vilka behandlingar som kanske skulle passa och då kunde jag börja läsa på om dem. Men nu skummar jag igenom en massa olika behandlingar och fattar ingenting.

Och läkarens ord hör jag hela tiden i bakhuvudet: IVF-behandlingar ger dåliga resultat på såna som är underviktiga.
+5kg skulle jag gå upp. I morse låg jag på + 4,1kg. Så nu är det 900gram kvar. Två veckor kanske det tar? Äta, äta och äta ligger på schemat.

MEN, kommer läkaren nu att säga på nästa besök. Nej du, 5 kg är för lite, gå upp 5 till, då blir du säkert gravid. Och så väntar jag igen. Och blir allt mer nedstämd och osocial. Jobbar mer och mer så att jag skall slippa tänka på det hela. Fritiden går åt att sitta vid datorn och surfa på gravid/barnlös/bay-sidor. Vad är det för liv?
VAD ÄR DET FÖR LIV??????

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar