söndag 29 mars 2009

Ute en sväng i går


Bara en liten sväng. Jag är ju trots allt sjukledig ;) Stina och hennes kille hämtade oss och så åkte vi till en restaurang. Jag sa ingenting grattis åj va roligt bla bla bla utan låtsades som jag vetat om det redan i eeevigheter (vilket ju är sant). Hon pratade lite om barnvagnar, snickarbyxor och vad man inte får äta. Suck, kunde ju inte säga att: DU, jag kan den där listan snart utantill, har redan kollat in vilka byxor jag skall köpa och jag vet vilken barnvagn jag vill ha.

Jag har köpt och läst baby tidningar sedan 2005. Har amelia vänta barn sen det året och en MÄNGD Gravid, vauva-lehti och kaksplus tidningar. För ca 2 år sen bestämde jag mig för att sluta köpa dessa. Bestämde att det inte är någon vits med att köpa då jag ändå inte är gravid. Detta dock med ett undantag, amelia vänta barn får jag köpa eftersom denna kommer endast en gång per år och är enligt mig superbra. Förra veckan slank det ner en mama i kärran. Och en och annan vi föräldrar har jag köpt men då har jag kunnat säga att jag gjort det pga mitt yrke. Det har funnits artiklar som varit relaterade till mitt yrke.

Så jag vet lika mycket som Stina, kanske tom mer. Men det jag inte vet är den där underbara känslan som sköljer över en då man blir gravid. Det där varma och underbara som alla pratar om. Det har jag ingen aning om. Och kommer inte heller att ha på en lång tid. Denna månad blev sabbad av min nacke och enorma mängder värktabletter. Läste på familjeliv och på en massa andra sidor och kom fram till följande:

Ibuprofeenin käyttö saattaa heikentää naisen hedelmällisyyttä eikä sitä suositella raskautta yrittäville naisille. Ibuprofeeni-hoidon lopettamista tulisi harkita naisilla, joilla on vaikeuksia tulla raskaaksi tai jotka ovat lapsettomuustutkimuksissa.

Det som händer i kroppen är att ett av de ämnen som finns i läkemedlen som lindrar smärta hämmar utvecklingen av ett visst prostaglandin. Ett hormonliknande ämne som spelar en viktig roll vid ägglossningen. När ägget stiger upp till ytan i äggstocken för att vandra ut i äggledaren måste det ut ur det skal som har omgivit det. För att follikeln (skalet som omger själva äggcellen) ska spricka sker en reaktion som kan liknas vid en mild inflammation.Eftersom värktabletter är gjorda för att motverka just detta påverkas även denna "normala inflammation" och ägget förstörs. Hade ägglossningen fortsatt som vanligt hade äggcellen istället vandrat ut i äggledaren för en möjlig befruktning. För den kvinna som vill bli med barn innebär det att chansen denna månad är förbrukad. Först vid nästa menstruationscykel frigörs ett nytt ägg.Vissa djurstudier tyder även på att NSAID-preparat stör det befruktade äggets implantation i livmoderslemhinnan.

Läs det med fetstil....mina chanser denna månad är sååå förbrukade. =(


Ja just det...denna dag så visade ÄL testet KANSKE pos. Vet inte om det var det eller ej. Hatar då det skall vara så svårt. Dock tror jag ändå stenhårt på att det är kört denna månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar