söndag 15 mars 2009

Yeeeeah!

Lillstrumpa har kommenterat ett av mina inlägg. Du är den första, TACK för det. Visste inte att min blogg är på finska, jag trodde att jag ändrat allt till svenska. Måste försöka åtgärda detta. Ville skriva ett svar till Lillstrumpa, men det gick inte =( Anyway! Ja, jag bor i Finland och jag gick till en dietist som sa att jag kan dricka dessa nutridrinkar som tillägg till maten. Jag blev rekomenderad dessa av märket Nutridrink som fås receptfritt på apoteken här i Finland. Man kan få dem billigare om man har recept men det är typ bara cancersjuka och såna med anorexi som får dem på recept tror jag. Just nu smakar dessa drinkar trä och jag försöker på annat sätt få upp min vikt, men det är absolut inte lätt.

Jag tar gärna emot tips om hur man går upp i vikt =)

6 kommentarer:

  1. Fint att du gillade att få kommentar :-)

    Hu, förstår att drinkarna smakar trä, du har ju druckit dem ett tag nu. Jag köpte en fyrpack av dem jag länkade till i min förra kommentar. Testade choklad. Kanske ingenting jag skulle dricka "frivilligt" men drickbart i alla fall. Än så länge ;-) Men jag ska nog se om jag kan få träffa dietist och kanske få recept på den variant du har.

    Svårt med viktökningstips ... "Ät mer" säger de ju, men det är ju inte så lätt alla gånger. Jag har testat både att äta mer än jag orkar varje måltid och att småäta så mycket jag orkar. Ingen slående stor skillnad på vågen ... Men, jag tror att jag sakta, sakta segar mig uppåt i vikt.

    Jag köpte boken "Upp i vikt" av Camilla Porsman. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185225320
    Den är delvis inriktad på dem som vill styrketräna sig upp i vikt, men det finns även gott om kost- och recepttips.
    Hon skriver bland annat att man som underviktig inte behöver/bör tänka alltför mycket på allmänna hälsoråd som att välja fiberrikt bröd och magra mjölkprodukter. Hon tipsar också om att det kan vara lättare att få i sig energi via dryck än via mat och att man ska välja en energirik dryck istället för vatten till måltider och som törstsläckare.

    SvaraRadera
  2. Måste börja dricka något annat istället för vatten. Till måltiderna dricker jag mjölk men annars är det vatten som gäller.

    Lycka till med drinkarna. Man dricker dem då¨man vet att det är till gott ändamål ;)

    SvaraRadera
  3. Tack, ett lycka till kan nog behövas :-) Men än så länge går de ner som sagt. Jag brukar mixa lite egna smoothies också, så det blir väl lite variation på så vis.
    Lycka till med drinkarna du med!

    SvaraRadera
  4. Jag vet inte varför "Lillstrumpa" syntes förut och inte nu, men det är fortfarande jag som skriver förresten :-D

    SvaraRadera
  5. Konstigt att det inte syns nu, det är helt weird. Det går tydligen inte heller att ändra språk på det här, blir riktigt sur.

    Smoothies, det borde jag prova. Har du nåt bra recept =)

    SvaraRadera
  6. Ja, jag kan ju inte finska, så jag har ingen aning, men alternativen innan man postar ser annorlunda ut nu än första gången jag skrev. Jag vet inte om du blir automatiskt inloggad när du går till bloggen, annars kanske du kan testa att surfa hit "utifrån" så att säga, så ser du vilka alternativ som finns.

    Jag brukar göra smoothies lite på känn :-)
    Jag brukar nästan alltid ha med banan och mjölk eller yoghurt. I övrigt beror det på vad jag har hemma, oftast blir det frysta hallon eller andra bär, kanske lite mango. Jag brukar ofta ta i någon sked sojamjöl också – det bidrar med lite stadga, lite fett och lite extra protein.

    SvaraRadera