torsdag 9 april 2009

Mardröm

I morse vaknade jag av en hemsk mardröm. Var på sjukhuset och skulle på undersökning. Var tvungen att sitta framför en dator och göra ett test. Det testet skulle avgöra hela min barnlöshets situation. Det var ett liknande som det man gör i bilskolan. Och det var VÄLDIGT svårt, valde fel alternativ hela tiden. Frågorna var typ till en läkare. Sen fick jag gå ut ur rummet men sprang ändå in tillbaka för jag hade en massa frågor. Där sprang jag av och an, läkaren klädde på sig sina yttre kläder och var på väg hem. Jag ropade: Men hur blir det med min IVF??? Läkaren tittar på mig och säger: -Du behöver en remiss för det. Och det får du inte av mig! Och så gick hon.

Det blev ingen IVF för mig i drömmen. Hoppas att läkaren inte är på samma dåliga humör sen i maj då jag skall dit på riktigt. Bläääh!

Var just och handlade med en kompis inför vår resa i helgen. Vi hann köra typ en kilometer så börjar kompisen: - Bebisar e nog så balla, jag vill också ha en sån där... (det är en manlig vän btw) Jag försökte svara så där lite mmm jooo men tänk sen då de skriker.... Han bara fortsatte jo men det skulle nog vara så häftigt och bla bla bla. Hade lust att fråga: -Står det tatuerat i min panna, fråga och babla babygrejer med mig. Läste min tidning som jag just tagit ur postlådan och låtsades som om jag inte hörde vad han sa. Sen slutade han och vi började tala om andra saker. Jag vill inte tala om babyn, inte just nu. 'Och jag vet att det kommer att bli ett snackas om detta i helgen, jag bara vet det. Om någon frågar rakt ut så tänker jag säga att vi skall vänta med det eller något sånt.
Och min granne, hon är definitivt gravid. Min kompis jobbar på samma företag som henne och han sa till mig att de skall få. Han sa inte när. Och jag frågade inte heller. Bryr mig inte har jag ju sagt. (Vilken lögn men låt gå...)

Nu skall påsken firas med getost, fetaost, vitt vin, rött vin, cider och övriga alkoholhaltiga drycker. Sen börjar jakten på ÄL igen. Till skillnad från övriga månader så har jag bestämt att ta en paus från ÄL-stickor. Skall inte testa varje dag utan skall köra varannan dag sex istället och testa ifall jag har klara äl-symptom. Vet inte om jag klarar av att låta bli testerna men jag skall försöka. Jag är så fast i testträsket så det skall bli en riktigt utmaning att försöka låta bli dem.

Men som sagt, vin och ostar för hela slanten och umgås med vänner och ha roligt. Inte bryta ihop och tycka synd om sig själv.

Glad påsk till alla!

3 kommentarer:

  1. Fy vilken jobbig dröm! Höll på att säga att det är tur att det inte går till så i verkligheten, men å andra sidan så känns det ju som att ett "prov" vid en dator skulle vara rätt lindrigt jämfört med alla undersökningar och annat man får gå igenom.

    Jag tycker absolut att du ska säga "inte än" om någon frågar om barn. Det är ju till och med sant, ni kommer inte att försöka närmsta dagarna ;-) Och om någon envisas ... tha "hörrödu, det är väl ändå ett högst privat beslut som du inte har rätt att ifrågasätta. Nu pratar vi om något annat innan jag blir irriterad."

    Jag tror att du gör klokt i att skippa testerna också. De ger ju inget helt säkert svar på om man får ägglossning eller ej (visar bara att lh-hormonet stiger, inte att ägget verkligen släpper), skapar mest stress tycker jag :-(

    Jag försöker släppa tankarna på barnalstrande nu, det blir ju ändå ingenting på naturlig väg verkar det som. bättre att spara grubblerierna tills man är igång med ivf, då finns ju i alla fall en någorlunda chans. Men, rent teoretiskt skulle jag kunna ha ägglossning nu i dagarna, så visst ska vi ha lite asexuell barnalstrings-sex ... :-/

    SvaraRadera
  2. GLAD PÅSK glömde jag säga :-)

    SvaraRadera
  3. Bra kör hårt bara med asexuella barnalstringssexet ;) Man vet ju aldrig, kanske påskharen bestämt att det är eran tur nu, det håller jag tummarna för! En på det sättet som ni håller tummarna på i sverige och en tumme på det sättet vi håller i finland. Det är tydligen skillnad på det också.

    Just nu är jag nog så "på ytan" med alla dessa barnlöshets känslor så om någon börjar fråga något så kan det bra hända att jag skriker: DET HAR NI INGET ATT GÖRA MED FÖR H*L. Hoppas inte att jag gör det men...vet inte åt vilket håll mina känslor far.
    Nu...påskgodis =)

    SvaraRadera