onsdag 13 oktober 2010

Uppklarat

Sms:ade min läkare genast imorse och förklarade hur det låg till, att jag käkat zumenon och inte riktigt är säker om det var mensen eller nån annan blödning jag haft. Fick som svar, om det var en riklig men kort blödning får jag fortsätta om den var mer som mellanblödning så skall jag sluta. Så jag valde att fortsätta med medicinen. Nästan en dag var mensen borta och nu har det börjat komma blod igen så vi är väl back in business nu då, antar jag.

För er som kanske inte följt min blogg så länge så kan jag ju berätta lite om mina mellanblödningar. Då jag slutade med p-piller för flera år sedan så var detta en oänskad biverkning som fortsatt genom åren. Enda sättet att få bort dessa är med hjälp av p-piller eller p-ring.
Blödningarna börjar ca 7-10 dagar innan mensen, varierar mycket. Så jag har blödningar ungefär 12 dagar per månad. Det är jobbigt med dessa, jag har förstört otaliga fina trosor, det går åt mängder med trosskydd och det är allmänt jobbigt.
Orsak: okänd. Blödningsrubbning säger läkaren och ordinerar gulkroppshormon som terolut och primolut. Detta kortar av blödningarna med ca 2 dagar så det är liksom ingen skillnad.
Har länge varit säker på att det är detta som orsakar min barnlöshet, att inget vill fastna i mig. Att det liksom sköljs ut med dessa blödningar.
Nu har jag börjat med akupunktur i hopp om att det skulle hjälpa mig och även få mer blodflöde i livmodern som kan hjälpa embryot att fästa bättre.

Och nu den här gången så hade jag bara två dagar av mellanblödningar och sen började mensen. Var helt WHAT??? Det har ju liksom aldrig hänt tidigare och man skall ju börja med zumenon genast, jag väntade dock till nästa dag. Och sen slutade det ju ett tu tre. Men började på nytt idag så jag tog beslutet att fortsätta medicinen. Men glömde ju att fråga läkaren när jag skall boka vul. Får fixa det nästa vecka.

Är sjukledig, tappade rösten igår och idag gick det helt enkelt inte att jobba idag. Så nu skall jag ta det lugnt i några dagar och så är jag förhoppningsvis i skick nästa vecka.

2 kommentarer:

  1. hejsan, väldigt nyfiken eftersom jag oxå precis börjat med akupunktur... vart har dom satt nålarna på dig hittils ? går du innom sjukvården eller är det sånhär kinesisk akupunktur ?
    Hoppas det hjälper med något i kroppen så vi båda lyckas nu ;)
    Kram M
    http://ledsenihemlighet.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Första gången satt hon nålarna i nedre delen av magen, fötterna och en mitt på huvudet. Andra gången i nacken, händerna, ryggslutet och benen. Tredje gången samma som andra.
    Hon som gör det är specialsjuksköterska men hon prtar hela tiden om hur de gör i kina så jag antar att det är kinesisk skupunktur då??!
    Ja nu hoppas vi verkligen att this is it för oss båda, så kan vi följas åt i våra graviditeter, tänk hur kul det skulle vara!! Hon som gör dessa behandlingar på mig sa: Jag önskar så att du kunde bli gravid utan en massa mediciner. Så hon är av den åsikten att det skulle kunna lyckas utan hjälp av mediciner.

    SvaraRadera