torsdag 29 juli 2010

Adoption

Har under de senaste dagarna funderat mycket kring ämnet. Adoption. Vad vet jag egentligen om det? Detta slutade med att jag satt i två timmar och surfade runt på olika sidor och tog reda på både det ena och det andra. Och även idag har jag studerat detta noggrannare.

Det känns väldigt långt bort, något som jag verkligen inte ännu kan tänka mig. Men jag ser det även som en möjlighet. Och något som jag vet att jag vill göra om det inte blir biologiska barn. Har läst om både inhemsk adoption och utländsk och blev alldeles förfärad då jag läste att såna som står i kö till inhemsk adoption kan bli utan barn eftersom det inte finns några barn att få. Tänk att du ställer dig i kö, efter långa tunga år av barnlöshet, och tänker att nu är det bara den långa väntan kvar, barnet kommer i något skede och så FÅR du inte något barn heller och har hunnit bli för gammal. I Finland är det väl ungefär 30-50 barn per år som blir adopterade. Det är inte många det.

Adoption är ju även dyrt 6-17000 e kan det kosta beroende på omständigheterna. Det kan vara en stor summa att betala, speciellt för såna som precis betalat sig sjuka till privatkliniker under IVF-försöken.

Men allt detta är ju värt det. Hur det än blir så är det värt det. Hur mycket pengar det går åt så är det värt det.

Var även tvungen att titta lite på solskenshistorier på fb. Det finns en tråd där var man kan skriva på vilket försök man lyckats på under IVF-behandlingarna och det varierar från första till 12 försöket. Vissa har gjort 12 IVF:er.(!!) Vissa 2 vissa 3 och några 7 st. Och alla i denna tråden har alltså lyckats, förr eller senare. Detta ger hopp åt mig. Jag har trots allt endast gjort 2 IVF färskförsök och har mina 13 stycken kvar i frysen. Så vem vet kanske det blir 3:e gången gillt med första FET-försöket? Kanske jag får skriva in mig i denna tråd snart?

2 kommentarer:

  1. men hur går det för er? Är det adoption som ligger er härnäst nu eller blir det fler försök....

    SvaraRadera
  2. Nej, det blir nog fler försök, men adoptionstankarna har börjat smyga sig på allt mer.

    SvaraRadera