fredag 2 juli 2010

Ruvardag 8 och mycket fattigare

Igår kom den. Räkningen. Jag trodde att det skulle dröja ett bra tag till men igår kom två stycken kuvert. Ett till mig och ett till min man. Blev nästan chockad så jag öppnade kuvertet. Jag visste ju att summan skulle vara stor. Och eftersom vi gjorde IVF på hälften och ICSI på andra delen så var jag beredd på en större summa. Men 2700 euro?!! Och 150 euros räkning fick min man.
Autch! Jag hade räknat med över 2000 men inte riktigt så där mycket över. Funderade en stund och konstaterade att vårt sparkonto bara innehöll 2200e. Bara att ta från andra konton och hoppas på det bästa. Som tur fick vi ihopskrapat hela summan och betalade omgående. Sen fyllde vi i alla papper som krävs för Fpa och åkte iväg med dem till posten genast. Så nu är det bara att vänta. Vänta och se hur mycket som kommer tillbaka. (det är värt det, det är värt det, det är värt det)

Jag hoppas att summan som kommer tillbaka kommer att få användas till en barnvagn, bilbarnstol och x-antal söta babykläder. Minst.

Börjar känna mig frestad att tjuvtesta. Även om min känsla är att det inte lyckats denna gång heller. Kanske jag vill börja förbereda mig, sen om det skulle visa plus så är det ju en väldigt positvi överraskning. Vill liksom ha några rediga symptom på graviditet. Kanske på söndagen, på dag 10? Vi åker på en resa just då när jag har bim så det skulle nog vara trevligt att veta innan.

2 kommentarer:

  1. Hur kommer det sig att ni betalar i Euro, gör ni det utomlands. Jag skall göra IVF på Sofiahemmet i september, vi har redan fått räkning på 31 000 kr.

    Du skriver vidare att ni kanske kan få tillbaka pengar, vad beror det på - är det någon slags försäkring.

    tack på förhand.

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Jag bor i Finland så därav Euron ;) Vi får tillbaka från folkpensionsanstalten (FPA) ca 40% av denna summa. På vissa kliniker har de avdragit summan redan men inte på vår.
    Men billigt är det inte för det!

    SvaraRadera