torsdag 13 maj 2010

Ger inte upp

Pratade lite igår om det här med att gå privat och min man är väl nog med på det. Han ser bara den negativa delen i det hela, att vi inta kan resa som förr och såna saker. Det är klart att det stör mig också. Jag älskar att resa och ibland så MÅSTE jag resa bort för att rensa mina tankar. Men just nu så är ett barn viktigare. Och jag frågade av honom om han är beredd att vänta till 2012 så då sa han bara: se inte på mig på det där viset ;) Gav väl en lite ilsken blick. Om man knappt kan vänta över sommaren så hus skall man kunna vänta år?

Just nu så hoppas jag på att min kropp skulle fått någon magisk förändring av alla medicinerna och skulle fungera normalt en månad och vi skulle bli gravida utan mediciner och hjälp. Hahaa, jag vet att det låter sjukt, men det har ju hänt. Har läst om såna fall på olika forum. (så jag tror nog vi skall försöka pricka äl den här månaden och hoppas på det bästa, ingen har ju aldrig sagt åt oss att det inte kan gå...)

Det kändes tidigare som om vi aldrig kommer att få barn, allt känns så hopplöst just nu. Satt med datorn i famnen hela dagen igår och läste och läste. Känner mig lugnare nu. Det var bara första gången och vissa har blivit gravida efter 4 eller 7 ivf försöket. Så det är inte hopplöst. Och en del tycker att ivf behandlingarna är så jobbiga att de inte gör fler än en eller två behandlingar. För mig är väntandet det värsta och jag skulle helst ha en behandling på gång hela tiden. Jag är väl en sån som inte ger upp i första taget. Denna väg skall ses ända till slut och kanske lite till.

I helgen skall jag på ett seminarium med en fd studiekompis till en stad jag aldrig varit i tidigare så detta skall bli kul. Hon vet om vår situation så man kan prata med henne. Och även den bekanta som jag berättade om som försökt nu i ca 7 månader (som har endo) kommer att vara där men hon kommer att delta i ett annat seminarium. Anyway, man kommer bort en stund, får dricka lite vin och kanske äta gott. Det finns bara ett problem, the money. ALLTID i maj så börjar detta problem. Har mindre jobb under sommaren och därmed också mindre pengar. På senaste tiden har det droppat in räkningar från sjukhus och det blev en helt galen summa som skall betalas denna månad. Hoppas verkligen på att det finns någonting extra i lönen annars blir nästa månad lite "fattig".

Har som tur för någon månad sen satt undan lite pengar i en låda. Detta är min "have fun" låda. Alltså i juni då kompisarna ringer och vill ha med mig på terass/på glass/ut och äta så har jag lite pengar undan för roliga saker. Som skall användas endast till detta ändamål. Och nu skall jag skicka fakturor till en massa ställen och lägga ALLA dessa inkomster på sparkontot. Och försöka tänka över min budget. Inga fler dyra kläder nu! Ingen internet shopping med visa-kortet. Inte en massa tidningar från butiken. Och så skall jag börja tänka över mina inköp lite nogrannare.

Tack tingeling för ditt inlägg, läste dina texter och man kan inte säga annat än att detta system här i Finland är helt fel. Och detta är ju något som väldigt få vet om och kommer som en kalldusch sen!

3 kommentarer:

  1. Låter härligt med en liten "minisemester". Ännu en grej om det här med behandlingar och att vänta. Jag var nog precis som du - ville verkligen inte vänta och mådde allra värst av just det - att vänta och att det inte händer någonting. Därför var det frustrerande att höra att vi ska "ta en paus, vila upp oss, tänka på annat" jaadajaada. Vi är alla olika och det finns inte en universallösning till alla. Alla mår INTE bäst av att ta en paus utan att köra på direkt.
    MEN det som jag tycker låter väldigt märkligt är att de säger att väntetiden på IVF är 1,5 år? Jag vill påstå att dom försöker föra er bakom ljuset. Faktum är nämligen att ofrivillig barnlöshet och behandlingen av den hör till vårdgarantin, vilken i Finland är 6 månader. Kommunen är alltså SKYLDIG, enligt lag, att erbjuda er vård inom 6 månader. Kan de inte det så är de tvungna att erbjuda er vård inom den privata sektorn, vilket kommunen står för. Detta är fakta, så STÅ PÅ ER och bråka!! Köerna till IVF på Kvinnokliniken i Helsingfors var väldigt långa också då vi gjorde våra IVF. När de insåg att väntetiden kommer att överstiga 6 månader ringde de och erbjöd oss privatvård, på en av Finlands bästa privatkliniker (Felicitas i Helsingfors) och räkningen gick raka vägen till Helsingfors Stad. Det är så det ska fungera, så se till att ni inte blir överkörda.
    Det är så lätt att bli det när man "slår ur underläge" och dessutom är så psykiskt trängd i och med all sorg och längtan.
    Kämpa på och KRÄV! Kom ihåg att ni har rättigheter också, inte bara skyldigheter och påtvingat tålamod. Jag hejar på er! (och hör av dig om det är nåt du undrar över)

    SvaraRadera
  2. Jag känner precis som du. Helst av allt hade jag velat ha en behandling på gång hela tiden. Jag HATAR att vänta och lever hellre mitt i en behandling hela tiden.

    Vad tråkigt att det ska vara så rörigt och svårt att få tillgång till fler behandlingar. Det låter verkligen som att ni blir lurade. Hoppas verkligen det löser sig!!!

    KRAMAR

    SvaraRadera
  3. Hur har det gått? Håller tummarna för er.
    Kram

    SvaraRadera