måndag 10 maj 2010

Sjukhuset och dålig service

Börjar förstå varför det kostar att gå på privat klinik.

Ringde till sjukhuset idag och fick som svar att jag bara skall vänta. PÅ VADDÅ???? Min läkare kommer att vara på sjukhuset nästa gång i september. Så du kan ju ringa tillbaka då sa sköterskan. FATTAR NI HUR LÄNGE DET ÄR TILLS DESS???

Blev så sur. Sa att jag skall ringa till det andra sjukhuset var de gör ivf-behandlingarna. Nej det behöver du inte sa sköterskan. Men de hade ju sagt att jag skulle ringa även dit. Så frågade jag om jag hade något i frysen. Det visste hon inte.

Så jag ringde till det andra sjukhuset och fick höra att de inte kan se på datorn om jag har någonting i frysen utan måste bara vänta på "brevet".

Vad lär vi oss av detta? Ingenting. Jag är inte ett dugg klokare än vad jag var före jag ringde. Äggen i frysen är ju vår egendom, skall vi inte få veta hur det ligger till egentligen?

Försökte fråga hur vi gör OM det finns något i frysen, kan vi inte då få göra något redan i juni, innan de stänger. På mitt eget sjukhus sa hon bara att vi inte har någon läkare som gör behandlingarna förutom denna ena läkare som är på plats nästa gång i september, så de kan inte göra något. Och då hon är på plats sen så är hon väldigt upptagen. "Vi har kö vet du hit, jättelång kö och deras tider är redan bokade då till september". Det kändes precis som om: du hade din chans och misslyckades, längst bak i kön. Jag trodde att då man väl är inne så försöker de alla 3 försöken ganska nära varandra och sen får man förflytta sig till den privata sektorn.

Och sättet de pratade på...vad ringer du hit och gnäller liksom. Noll tanke på det att jag kanske mår dåligt och skulle vilja ha lite vänliga ord. Det är SÅÅ jobbigt att gå igenom ivf-behandling och det vet ni alla som gjort det så man skulle förvänta sig lite sympati från deras sida.

Så nu skall jag vänta på "brevet" i vilket allt kommer att bli kristallklart. Fattar bara inte varför de inte kan berätta vad jag har eller inte har i frysen. Så jag redan nu skulle få börja fokusera på framtiden.

Sen har det gått dåligt på jobbet idag och igår fick jag veta om två som är gravida. Bekanta, men iaf. Just nu suger det nog big time. Inte nog med att det inte blev något barn så är sjukhus personalen dumma!!!

Får man vara på kommunala och privata samtidigt? Alltså göra behandlingar privat medan man väntar på att det händer något på kommunala sidan? I Finland?

4 kommentarer:

  1. Fy vilken tråkig inställning hos sjukvården! Tycker att man borde förstå hur man mår i den här sistsen, men uppenbarligen inte...

    SvaraRadera
  2. Uskomatonta! Siis toi syyskuu-juttu etenkin, muu tyly käytös on niin tuttua ja odotettuakin kunnallisella puolella. Ja se empatian puute on NIIN syvältä.

    Mun mielestä on mahdollista mennä välissä hoitoihin yksityiselle.

    SvaraRadera
  3. Va tråkigt att bli så dåligt bemött, och att det inte fungerade den här gången. Kram till dig

    SvaraRadera
  4. Fy vad jobbigt! Att läsa din text kastar mig direkt tillbaka i minnet till den HORRIBLA tiden då jag själv kämpade mig blodig mot den kommunala IVF-vården i Finland.
    JA-ni kan gå privat medan ni väntar, men förbered er på kalldusch OM ni misslyckas och tvingas tillbaka i de långa kommunala lederna. Allt ni gör privat dras bort från era försök kommunalt plus att de helt godtyckligt kan tolka era "förutsättningar att lyckas". I allra värsta fall kan ni misslyckas privat och de kan tolka det som att ni är ett "svårt" par och välja att inte behandla er över huvudtaget.
    I princip har ni rätt till 3 försök kommunalt, varav ni alltså har 2 kvar. Använder ni ett privat borde ni enligt logiken ha ett kommunalt kvar, MEN det är inte alls säkert så förbered er i så fall på bråk.
    Vi råkade ju ut för detta helt utan att vara förberedda och blev otroligt chockade.
    Läs mitt inlägg http://tingeling1.wordpress.com/2006/12/08/orkar-vi/ och därifrån framåt några veckor..

    SvaraRadera