torsdag 20 maj 2010

Har lugnat ner mig

Spenderade helgen med goda vänner i solskenet och på en och annan terass i en ny stad som verkade riktigt gemytlig faktiskt.

Solen har fått mitt humör att stiga, men det som egentligen fått humöret upp är ju nog vår nästa IVF-behandling. Det blev ett samtal privat och får göra nästa IVF redan i juni. =) Är så väldigt lättad. Det kommer att bli svårt med den finansiella delen, men just nu lever vi på sparbudget och försöker räkna ut hur vi skall få det att gå runt.

Bestämde mig alltså för att ringa till samma privatklinik var min egen läkare jobbar och tala med henne. Ville liksom få klarhet i saker och ting. Och jaaaaa, den privata sektorn är ju helt enkelt för underbar. Vänliga, trevliga och anpassar sig efter VÅRA behov. Läkaren ringer mig från sin privata telefon på kvällen och vi pratade en lång stund. Hon beklagade dessa omänskliga väntetider och sa att ingen borde få vänta så här länge och ingen borde tvingas gå privat pga detta system. Hon sa också att jag absolut skall ringa tillbaka till sjukhuset och lägga mig på "listan". Så att jag är där. Det kan ju bli aktuellt med syskonförsök sa hon ;)

Skall alltså på 0-ultra och första besök redan nu i början av juni, invänta mensen och börja spruta med en större dos än senast för att få fler ägg. 125 skall jag ta nu så det är inte någon stor skillnad. Äp och insättning blir ca kring midsommaren. Hon sa även att jag när som helst kan sms henne om det är något (till hennes privata nr!!!!) Och om dagen då vi skall träffas så fick jag välja, hon har semester då så när som helst passar =) Rahalla saa, som dom säger i Finland.

Ringde tillbaka till sjukhuset för att be om några provsvar som behövs för ivf:en och satt mig på listan. Jahaa sa sköterskan, vilken lista till våren eller? Nej hösten sa jag. Jahaa, det är nog fullt men hon tar väl dig i alla fall då. Hehe, så nu är jag med största sannolikhet på höstens lista trots att det inte finns plats och min läkare sa ju aldrig vilken "lista" jag skulle på utan bara att jag skulle lägga mig i kö. Så jag drog till med hösten ;)

Så kan ni tänka er att det blir ivf igen redan före midsommaren (eller ja kanske efter men anyway). Jag är så glad. Nu orkar jag vara glad och nöjd igen. Har börjat se en massa gravida på jobbet, föräldrar till barn som gömt sina magar under vinterjackor. Just nu känns det ok, vem vet, kanske 2 ivf lyckas??!!

4 kommentarer:

  1. Tänk att det ska vara sån skillnad på offentlig och privat vård! Men vad skönt att det blir en ivf nu i juni, håller tummarna för att det går vägen den här gången. kram!

    SvaraRadera
  2. Hieno homma, vaikka kukkaro joutuukin tiukille! Julkinen puoli on niin syvältä.. ihan joka asiassa. Voikun tää toka kerta toden sanois!

    SvaraRadera
  3. Vad härligt med ivf i juni! Då blir vi två =) Jag hoppas att vi kan köra igång i juni jag också. Bara mensen ser till att uppföra sig.

    Skönt att du fick ett så vänligt bemötande från den privata kliniken!

    KRAM!!!

    SvaraRadera
  4. Kikade in här, hittade dig från google.
    Hoppas det är okej.
    Vi är inne på våran första ivf-resa.

    SvaraRadera