onsdag 12 maj 2010

Mera telefonsamtal

Ringde tillbaka till sjukhuset idag och fick tala med samma sköterska som igår. Som tur var hon mycket trevligare idag än vad hon var igår. Berättade som det var, att jag vill tala med min läkare. I september blev svaret. Bestämde mig ändå för att fråga om denne läkare nu är på sin privata klinik. Hon visste inte men trodde det och sa till mig att ringa dit och försöka få tag i henne den vägen. Jag sa att vi funderat på att gå privat om det tar så här länge.

Då berättade hon att kön här just nu är 1,5 år och alla nya kommer att få göra sina IVF:er 2012. Och om vi har "otur" så kommer det att bli 2012 för oss också. Orsaken till detta är både pengar och det faktum att det inte finns någon läkare som tar han om dessa ivf-patienter förutom några futtiga veckor under hela året.

MEN, OM vi går privat så kommer vi att gå miste om våra kommunala försök. Vi har ju gjort ett nu och om vi gör t.ex. två vid en privat klinik så är dessa också "använda". Varför det är så här fick jag inget svar på.

Ringde min man och sa att detta är ju helt sjukt och att jag verkligen vill gå privat! Att jag är redo att dra tillbaka på allting. Han tyckte att vi skulle prata om det ikväll och han lät inte så positiv. Det skulle väl fattas, att min man säger att han vill vänta. Till 2012!!!!!

Det har känts orättvist förr, men nu börjar jag förstå vad orättvist betyder!

5 kommentarer:

  1. Nej fy vad jobbigt! Så länge kan ni ju inte behöva vänta när ni redan är inne i systemet, det låter ju hur sjukt som helst. Och att dessutom privata försök ska dras från de kommunala, låter ju väldigt märkligt eftersom man bekostar ju de privata själva. Orättvist är ett bra ord för det hela!

    Hoppas att du får ett bra samtal med mannen ikväll. Kram!

    SvaraRadera
  2. Helt sjukt system här i Finland. Man straffas för att man betalar själv.
    Börjar nog låta som om min man är med på det hela, men karl som han är oroar han sig för det finansiella. Vilket jag förstår, vi är inte gjorda av pengar så det kommer att bli en jobbig tid!

    SvaraRadera
  3. Vilket märkligt system! Här i Sverige får man gå privat under kötiden om man vill. Dessa försök betalar man förstås själv för, men man har fortfarande rätt till sina landstingsfinansierande försök – förutsatt att man inte får barn: de landstingsfinansierade försöken ges bara till barnlösa par. Det finns dock andra orättvisor här: olika landsting erbjuder olika många försök, vissa bara ett andra tre.
    Om ni nu har så sjuka regler ... går det inte att göra privata försök "i smyg"? Eller meddelar privatsjukhuset att de utför behandlingar på er? I så fall: har ni kanske möjlighet att åka över till Sverige, eller till Ryssland alt. något av de baltiska länderna?

    Jag beklagar att ert första försök inte lyckades. Misströsta dock inte för det, första försöket beskrivs ofta som en "testomgång" för att se hur kroppen reagerar på hormonerna etc. Följande försök är det lättare att ge rätt doser etc.
    Jag håller tummen!
    /Lillstrumpa

    SvaraRadera
  4. Skönt att höra att du och din man ändå är mer samspelta. Känner dock igen det där med oron över ekonomin, vi har haft många samtal här hemma på det ämnet. Men man kan komma ganska långt genom att dra ner på onödiga kostnader, vissa uppoffringar känns rätt lätta när drömmen om ett barn hägrar... :-)

    SvaraRadera
  5. Lillstrumpa: Jag vet inte om man kan göra "smygförsök" och vi kommer troligtvis att gå privat hos samma läkare som jag haft på kommunala sidan, så hon vet ju då allt om mig redan. blir nog klokare om detta sen när jag ringer till henne imorgon.

    MDB:Tror nog att min man kommer att gå med på det. Jag vet redan att min livsglädje kommer att vara betydligt bättre om jag vet att det kommer att hända saker "snart" än om framtiden är oviss. Om det kostar så då gör det väl det. Men man blir ju nog svartsjuk på de som bara får barn, de skulle bara veta vad det kostar för vissa.

    SvaraRadera