lördag 1 januari 2011

2010 och barnlösheten

1. Gjorde du något i år som du aldrig har gjort förut?
Stack mig själv med sprutor, genomgick två stycken IVF:er och har kännt sorg som jag aldrig trodde att jag skulle känna.

2. Höll du några av dina nyårslöften?
Jag hade nog inga nyårslöften.

3. Fick någon du känner barn?
Min kusin fick barn vilket var väldigt jobbigt. Jobbigaste var dock alla gravidbesked.

4. Dog någon som stod dig nära?
En släkting och en bekant som drunknade.

5. Vilka länder besökte du?
Sverige och Spanien.

6. Är det något du saknade 2010 som du vill ha 2011?
Ett barn och en svindyr väska.

7. Vilket datum kommer du alltid att minnas?
Inget speciellt detta år tyvärr.

8. Vad är det bästa som hänt dig under året som gått?
Tycker hela året har varit så deprimerande att det är svårt att komma på någonting bra. Det bästa är väl att vi hunnit med två IVF:er och två stycken FET.

9. Vilket var ditt största misstag?
Misstag? Kommer inte på någonting just nu.

10. Vilket var ditt bästa inköp?
IVF? Det var ju inga bra inköp då de inte gav de man ville att de skulle göra. Resan till Spanien!

11. Vad spenderade du mest pengar på?
IVF, resor, kläder och nagellack.

12. Vad gjorde dig riktigt glad?
Sommaren, semester, Spanien, vitt vin och fina kläder. Och SOLEN!

13. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Har varit förkyld till och från under hela året.

14. Vilka låtar eller artister kommer få dig att tänka på 2010?
U2 i Helsingfors, Johanna Kurkelas Veitsenterällä och Spansk musik.

15. Mådde du bättre eller sämre under 2010 än vad du gjort tidigare år?
Betydligt sämre än vad jag mått under tidigare år.

16. Finns det något du önskar att du lagt mer tid på?
Att ha roligt, att spara pengar och resa mer, att hitta nya vänner, att ta hand om mig själv...

17. Finns det något du önskar att du lagt mindre tid på?
Att söka symptom och att gå omkring och må dåligt.

18. Hur var din julafton?
Bättre än vad jag trodde att den skulle vara.

19. Blev du kär?
Nej

20. Vilket program har varit det bästa på tv?
Greys anatomi, Pelastushelikopteri och reseprogram.

21. Hatar du någon som du inte hatade förut?
Mari Kiviniemi...hatar jag henne???Nja, ogillar...inte ha...nej nu vet jag....en bekant som snackar skit om mig bakom ryggen. Hon har jag nog börjat hata. Hon lägger sig i saker som hon inte har att göra med. Man skulle ju verkligen tro att en 50 årig kvinna skulle ha egna saker att fundera över men nej. Det värsta är att hon vet så mycket om mig och det gör det hela ännu värre.

22. Vilken var den bästa boken du läst under året?
Har läst väldigt lite böcker. Mest koncentrerat mig på bloggar och litteratur om barnlöshet.

23. Vilken var din största musikaliska upptäckt?
Kari Tapio började jag lyssna mer på. Även på YÖ.

24. Önskade du dig något som du fick?
Jag fick en underbar födelsedag trots att jag inte väntade mig något. Jag fick bra service inom den privata sektorn.

25. Önskade du dig något som du inte fick?
Graviditet och ett barn.

26. Vilken var årets bästa film?
Sex and the city 2 var kul, Alice i underlandet, någon av de nya Beck filmerna...

27. Vad gjorde du på din födelsedag?
Fick en överraskningsfest, en natt på hotell och åka flygplan.
´
28. Vilka var de bästa människorna som du träffade?
Personer inom vården som verkligen vill att jag skall bli gravid.

29. Hur skulle du beskriva din klädstil?
Bättre än den någonsin varit. Håller på att hitta min egen stil och kläder jag tycker om. Odd Molly har dominerat året.

30. Vad fick dig att må bra?
´Semester, sommar och sol. Att planera resor.

31. Vilken kändis var du mest sugen på?
Mikael Persbrandt, alla gånger :)

32. Vem saknade du?
Mina gamla vänner som nu lever nya liv som är annorlunda än vad jag är van vid.

33. Vilken var din bästa månad?
Juli

34. Finns det något som du skulle kunna ha gjort bättre?
Tagit bättre hand om mig.

35. Hur kommer nästa år att skilja sig från det här?
Jag hoppas innerligt att 2011 kommer att bli det bästa året i mitt liv. Att jag kommer att få vara med om den största lyckan man kan vara med om. I nuläget räcker det med att jag skulle få uppleva en graviditet. Helst en liten stund.
Om vår FET misslyckas så kommer det att bli en lång väntan till maj då nästa IVF blir av. Vilket betyder att 2011 kommer att bli ett ganska liknande år som 2010 dvs väntan och väntan och väntan. 2011 kommer givetvis att skilja sig även på det sättet att jag kommer att bli moster och att min bästa vän kommer att få barn. Vilket kommer att betyda många tårar för mig.
2011 kan bli vårt år. Eller så sitter vi i samma situation om ett år. Ingen vet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar