lördag 1 januari 2011

Gott nytt år?

Vi var här hos oss igår. Vi och två andra par, varav bästa vännen är gravid. Vi åt gott, drack lite, spelade lite, gick ut för att se på då det gamla året blev ett nytt. Stöpte nyårslyckor och sen bestämde de andra att de skulle åka hem så det blev en verkligen snabb och tråkig avslutning på kvällen.

Det gick väl ok så där i början. Märkte dock att jag kände mig osäker. Allt som kom ut ur min mun lät dåligt och fel.
Jag har ju haft för mig att min bästa vän och vår andra vän spenderar tid tillsammans mer än vad vi gör men så är det tydligen inte. Då hennes pojkvän börjar fråga av min kompis om bebisen sparkar mycket och om hon vaknar av att den sparkar eller om hon mått illa. Hallåå, måste ni tala om detta just nu?? Jag var i köket och lade fram spelplanen till spelet vi skulle spela och märkte hur diskussionerna gick till barn, babyn, graviditet och hundar. 4 saker som jag just nu inte är det minsta intresserad av. Jag gick upp på övre våningen och satte mig i en stol i arbetsrummet och lyssnade på vad de talade om därnere. Tänkte att det är bäst att vara däruppe tills de byter samtals ämne och ifall jag får psykbryt. Gick inte ner förän jag hörde att någon sa: var är Mikaela?

Det känns så krystat och svårt att umgås. Inte roligt!! Jag var ju medveten om att de säkert kommer att åka tidigt, åtminståne bästa vännen men att de andra åkte med sen också med ursäkten, man får ändå inga taxin idag. Vi var tysta länge då de hade åkt. Varken jag eller min man sa någonting till varandra. Jag städade i köket. Han i vardagsrummet. Sen såg vi på en löjlig barnfilm, skrattade lite och sen gick vi och sova. Det kändes liksom what´s the point att träffas då det blir så där.

Så inget lyckat nyår alls tycker jag. Jag vet ju att jag gör detta svårt för mig själv. Men jag tycker det är så jobbigt att träffas och över huvudtaget diskutera någonting som har med graviditet och barn att göra. Undrar hur länge detta kommer att hålla i sig? Min bästa vän kommer att få sitt barn i början av mars. Min syster när som helst. Så 2011 kommer nog att till en början med vara ett jobbigt år.

Och vad kläcker kompisen pojkvän ur sig då vi stöper (åt sin flickvän): du kommer att bli gravid i år. Tack för den, det skulle bara fattas! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar