fredag 21 januari 2011

Vecka 6 (5+0)

Vecka 6 börjar idag, om jag har förstått det här rätt. Har haft en lite down dag men då jag kom hem ringde min barnlösa kompis (som nu är tvåbarns mamma) och förklarade att allt det jag känner och tänker är helt normalt. Sen facebookade jag med min arbetskompis som är gravid och nu hade hon börjat må dåligt och var helt slut. Så det kommer tydligen lite senare det.

Med tanke på min resa nu så har jag försökt att ta reda på det här med åksjuketabletter. Och gud vad olika man fått höra. Då jag var till apoteket härom dagen så stod jag redan med Postafen asken i handen då apoteks damen sa att jag inte får äta det. Jahaa, sen då jag googlat det så är det vanligt i Sverige. Vissa säger ja och vissa tvär nej. Så jag är helt ute och cyklar nu. Skall kontakta min gynekolog på måndagen och fråga henne, man tar ju hellre med Postafen från Finland än köper fkjdhnghjegk i Thailand, eller hur?

Vecka 6
Händer i magen:


Hjärnan växer snabbt och formen av ett huvud börjar att synas. På huvudets sidor syns det som så småningom ska bli ögon. Matsmältningssystem och andningssystem bildas. Utvecklingen av organ fortsätter. Lever, bukspottkörtel och sköldkörtel står på tur att bildas. Små knoppar markerar embryots armar och ben och man kan se en svans. Struphuvud och inneröra börjar utvecklas. Mellan munöppning och hjärta växer sex utskott ut från halskotpelaren. I detta utvecklingsstadium liknar de mest fiskarnas gälar. Ett av dessa utskott kommer att bli underkäke, de andra kommer att bilda hals och ansikte.

Moderkakan fortsätter att utvecklas men den kommer inte att ta över produktionen av hormoner förrän vecka 12 ungefär.

Och för mina finska läsare ;)
Alkio
Nyt alkio on kolme viikkoa vanha. Foolihappo auttaa sulkemaan alkion hermostoputken. Vajavainen sulkeutuminen voi johtaa selkäydinkohjuun ja aivojen huonoon kehittymiseen. Aivan viikon lopulla muodostuvat kolme aivo-osiota. Etuaivot huolehtivat muistista ja ajattelusta – käytännössä ongelmanratkaisusta ja aistien viestien tulkitsemisesta. Keskiaivot koordinoivat signaaleja ja lähettävät ne oikeaan päätöspaikkaan.
Taka-aivot huolehtivat lämmönsäätelystä, hengitysrytmistä ja lihasliikkeistä. Selkäranka, selkäydin, aivot, sydän, luut ja lihaksisto alkavat vähitellen kehittyä. Kaksi sydänputkea muotoutuu ja kun ne sulautuvat yhteen yhdeksi putkeksi niistä kehittyy alkeellinen sydän. Kun alkio on 25 päivää vanha (hedelmöittymisestä), eli tämän viikon puolivälissä, alkaa pikku sydän lyödä ja pumpata nestettä kehon eri osiin!


Källor: vau.fi och barntotal.se

3 kommentarer:

  1. Jag käkade postafen, frågade nån på apoteket och hon sa att det inte var någon fara utan det var det dom brukade rekomendera gravida. De hjälpte inte mig, fick Lergigan comp utskrivet av min gynekolog, funkade ibland..
    Annars kan akupunktur hjälpa:)

    hoppas du inte mår alltför dåligt!

    SvaraRadera
  2. Ifall mitt mail hamnat i spamkorgen igen: Tack för dina tips! :) Fick remiss till utredning så nu händer det något. Njut av resan, håller tummar och tår för att allt går bra :)

    SvaraRadera
  3. akna: Skall maila min läkare och ta reda på. Ännu mår jag inte dåligt men jag antar att det kommer. Akupunktur har jag också hört att kan hjälpa. Hoppas att det inte blir alltför dåligt om någon vecka =)

    Anna: Nej, nu hamnade du rätt. Har svarat dig =) Härligt med en remiss, nu händer det saker!

    SvaraRadera