torsdag 20 januari 2011

Vecka 5 (4+6)

Det har varit en lite orolig dag. Funderar mycket över vår kommande resa och allt vad det innebär. Vi är båda lite oroade över blodproppsrisken och vi måste kolla noga på flyget att jag rör på mig tillräckligt, dricker mycket vatten och inte sover ihopkrupen. Att sova ihopkrupen tycker jag är skönt på flyget så det lär inte ska bli så mycket sömn för min del på den här resan. Får sova sen då vi kommer fram.

Det är en lång väg till ultraljudet ännu och som sagt är jag orolig. Försöker att tänka positivt och att det skall gå bra, men det där kan man ju aldrig veta. Just nu så känner jag mig inte så värst gravid och det gör mig orolig. Tänk om jag inte är det längre?

Nu skall jag försöka tänka positivt så långt det bara går.

Det skall gå bra! Det går bra! Det blir bra!

1. Klara resan med bravur ;)
2. Ultraljudet
3. Shit, vad händer sen? Vi kör bara med ettan och tvåan nu till att börja med.

Det skall gå bra!

7 kommentarer:

  1. Det är klart att det ska gå bra!
    Tänk på att det är tidigt i graviditeten och en "vanlig" människa skulle knappt veta om sin graviditet nu. Och leva som vanligt, medans en IVF:are har levt på helspänn ända sen spray-start, och kanske ännu längre.
    Så försök att vila i det underbara, att du är GRAVID!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Klart att det går bra, ha det så skönt på resan!

    SvaraRadera
  3. Såklart det går bra! Njut av resan och ta det bara lugnt!

    SvaraRadera
  4. hej!

    jag flög till och från thailand precis. var i vecka 8-10 på dit och hemväg. det gick bra. mina fötter blev lite svullna på hemresan, så jag tog på mig mina stödstrumpor jag köpt på apoteket. och när jag inte sov i stolen, stod jag upp och såg till att trampa med fötterna och vicka mkt med tårna. det kommer gå skitbra, vi måste sluta oroa oss för mycket. man får vara förberedd så mkt man kan, men man kan inte sluta leva.

    väl nere i thailand startade mina illamående-veckor tyvärr. ha kex till hands för illamåendet, äta ofta (3:e timma) och lägga pengar på lite "renare" restauranger är mitt tips. man kan aldrig vara säker på att inte bli magsjuk (jag blev tyvärr det, fy fan) men de lite finare restaurangerna kändes bättre iaf.

    det viktigaste tipset är att se över ditt reseapotek, ha med dig ordentligt med saker, för man vill inte chansa och behöva köpa ngt där nere som man inte riktigt vet vad det är (resorb, samarin, alvedon). OCH KÖP FRAMFÖRALLT ÅKSJUKETABLETTER!!!!! se till att du har många med dig, för sätter illamåendet igång ordentligt vill du kunna stilla det med en sån tablett än att ligga på rummet under hela resan.

    allt kommer gå jättebra. ha så trevligt!

    www.ivfresa.blogg.se

    SvaraRadera
  5. Mirakelmamman: jo man är så på helspänn, man borde fatta att slappna av och ta det lugnt. Njuta av detta!

    MDB: Tack!

    K: Tack!

    Isabel: Man har liksom blivit så van att oroa sig att man inte kan låta bli ;) Och jag har ju därtill även sprutan jag skall ta mot blodproppar.
    Jag var magsjuk senast jag var i thailand och det var grymt. Har nu bunkrat upp med vätskeersätting och sånt. Men inte åksjuketabletter. Var på apoteket och skulle köpa Postafen eller något annat med de sa att man inte får ta det som gravid, så nu vet jag inte rikitgt vad jag skall göra, köpa iaf eller rådgöra med min läkare. Äter ju redan såå många mediciner men det är väl säkrare att handla åksjukepiller i Finland än i Thailand.

    Måste ta reda på det där!
    Tack för det långa meddelandet, fick många bra tips, nybörjare som man är ;)

    SvaraRadera
  6. Min läkare sa att Postafen gick bra att äta.

    Såklart ska man bara äta vid behov (när man mår illa eller ska åka lång bilresa i värmen). Prata med läkaren du, det finns ju annars andra märken med åksjuketabletter som din läkare rekommenderar (jag åt postafen som är receptfritt och min läkare sa att om de inte hjälpte kunde man på Lagrigan som var receptbelagt).

    Finns även trådar på Familjeliv där tjejer äter postafen under de första månaderna för de mår så illa. Där kan man läsa hur de tänker och funderar. Sen finns ju Fass.se och där står det att Postefen går bra för gravida. Postafen är ju ett anti-histamin (som allergitabletter) som hjälper banansen i innerörat att lugna ner sig, det är alltså inte stimulerande på andra vis. Där av inte visat några risker för gravida.

    Lycka till. Kram!

    www.ivfresa.blogg.se

    SvaraRadera
  7. http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19540913000011&DocTypeID=7

    SvaraRadera